Spännande Theresagryta

Den hette egentligen Spännande Gryta, och receptet fick jag av min älskade kusinvitamin. För att jag skulle hålla ordning på receptet döpte jag om den... och gav det till en arbetskamrat på flyget för länge sedan. När min kusin kom till incheckningen blev hon identifierad som "Theresagrytan"... *fniss*

Mona - håll till godo, hoppas det ska smaka.

Spännande Theresagryta 6 pers
800 g fläsk-, kyckling- eller kalkonfilé i strimlor
Smör
1 tsk chilipulver
Salt & peppar
1 purjolök, grovhackad

Stek köttet i smör, låt purjon fräsa med en stund efter att köttet fått stekyta runtomkring. Krydda med chilipulver, salt och peppar.

Gratängsås
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl chilisås
1-2 tsk sambal oelek

Koka upp alla ingredienser. Ställ åt sidan.

...ska oxå i
2 dl grovriven västerbottenost
1 burk avrunna vitlöksoliver

Strö västerbottenosten och oliverna över kött och purjolöksblandningen. Häll över gratängsåsen. In i 225 gradig ugn 15-20 minuter. Servera med basmati- eller jasmineris, creme fraiche, sweet-chilisås och nachochips. En fräsch sallad är gott till - lixom en kall öl...

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg