Mini Cherry Cupcakes

Carl har tjatat i flera veckor att vi ska baka och bjuda på dagis... senaste mornarna har han gallskrikit i frustration varför vi inte hinner baka klockan 07:20 på morgonen (när mamman fortfarande inte ätit frukost och borde åka till jobbet 07:30)... Jag lovade imorse att vi skulle baka efter maten idag. Vi improviserade lite... som vanligt... Hade marinerade körsbär i skafferiet sen' jul, som egentligen skulle bli chokladpraliner (jag får nog be att återkomma till den idén, för chokladtryffel med marinerade körsbär är ju såååå gott) men dom fick åka ner i muffinssmeten istället, lixom lite karamellfärg och körsbärsessens. För att göra snygga minimuffins behöver du en minimuffinsplåt, jag klickade hem en på nätet för ett tag sedan. Fanns även jättefina pappersformar. Återkommer med adress när jag kommer ihåg vart...

Mini Cherry Cupcakes ca 50 st
4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
2 dl strösocker
1 dl marsan pulver
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker

2 dl vaniljyogurt
1 dl mjölk
2 ägg
1 dl flytande milda
2 tsk röd karamellfärg
1-2 msk körsbärsessens (Saftkoncentrat som man gör sk. "Ocialsaft" på, märket är Mor Annas lustigt nog)

1 dl torkade körsbär (mina hade marinerad i lite Solbacka körsbär sen jul, garanterat alkoholfria)

Blanda de torra ingredienserna för sig och de blöta för sig. Rör ihop alltsammans till en smet. När jag gör minimuffins lägger jag smeten i en stor spritspåse - finns oxå att klicka hem på nätet. OUMBÄRLIGT i köket måste jag villigt erkänna. Spritsa ut till 3/4 i muffinsformar som du placerat i muffinsbleck. Grädda i 200 gradig ugn ca 8 min. Kolla med provsticka att de är färdiga. Låt svalna. Gör under tiden frostingen.

Phillyfrosting
400 g Philadelphiaost Original
150 g Smör, rumstempererat i små bitar
4 dl florsocker
3 msk vaniljsocker
1 msk pressad citron

Vispa ihop alla ingredienser. Lägg i spritspåse och spritsa snygga toppar på cupcakesen alt bred på. Toppa med torkade körsbär eller strössel. Gott - enligt min familj, själv har jag inte provsmakat nån än. Hoppas dagisbarnen blir nöjda iaf.

Kommentarer

Populära inlägg