Mormors mjuka havrekex

Dessa är ett måste hemma hos oss till jul, men jag lovar de är lika goda att äta året om. Mormor bakade alltid dessa när jag var barn, mamma likaså och själv var jag inte särskilt gammal när jag började hjälpa till. Minns första gången jag bakade dem själv, helt själv - jag hade nyss flyttat hemifrån, jag och min lilla undulat. Trodde lillpippin skulle tvärdö' av ångorna från hjorthornssaltet och grät förskräckt innan jag satt fågeln i säkerhet på toaletten - med stängd dörr! Nåja, pippin överlevde och havrekexen blev minst lika goda som mormors. Roligt minne dock!

Tänk bara på att inte försöka kavla in så mycket mjöl i degen... man måste ha mjöl för att kunna kavla ut den kladdiga degen, MEN, försök vara sparsam. För att hålla kexen snygga kavlar jag gärna ut dem direkt på bakplåtspapper som jag sedan skjuter in plåten under. De blir lätt sneda och fula annars när man flyttar dem från bakbordet till plåten.

Mormors mjuka havrekex ca 70 st
7 dl mjölk
1 liter havregryn
100 margarin, smält
1,25 dl strösocker
1 tsk salt
3/4 dl sirap
½ påse hjorthornssalt
ca 1 liter mjöl

Blanda mjölk, havregryn, smält margarin,strösocker och sirap. Låt svälla någon timma. Blanda mestdelen av mjölet med salt och hjorthornssalt och blanda sedan med det blötlagda, trö i resterande mjöl - lite i taget - tills det blir en smidig deg.

Kavla till en 2-3 mm degplatta och ta ut rundlar med hjälp av mått eller glas med dimension ca 8-10 cm diameter.

Grädda 8-10 minuter i 200 grader. Går jättebra att frysa (max 3 månader) men smakar underbart nygräddade med smör och ost. De frysta tinas lämpligen i brödrost och blir då som nygräddade igen!

Kommentarer

  1. Så kul att hitta det här receptet! Mamma gjorde mjuka havrekex när vi var barn, men när jag frågade henne för ett par år sedan om receptet så kom hon inte ihåg. Jag bakade dock ut mina över helplåt så slapp jag "böket". Lika goda är de ju oavsett form! :-)

    SvaraRadera
  2. Undrar hur mycket en halv påse hjorthornssalt är motsvarande något mått? Tacksam för svar, måste testa detta recept! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg