Påsktårta á la Hassel

Gjorde marsipankycklingar (och annat pynt) med barnen häromkvällen. Skaparglädjen var stor hos både mig och barnen, även om de mest ville provsmaka... Idag blir det fredagsmys, låååååååååååååååååångt fredagsmys ;-) och vi får fikagäster i eftermiddag. Snodde ihop en påsktårta där våra marsipanalster fick komma till sin rätt.

Påsktårta 10-12 bitar
1 förp färdigköpta tårtbottnar
1½ dl sylt (jag hade bananmarmelad som skräpade i kylen)
2 dl vaniljkräm eller annat gott (jag hade citronfrosting som oxå skräpade i kylen)
Pressad citron
4 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker


Med mina marsipankycklingar...
 Pynt
Grön karamellfärg
Blomströssel
150 g Vit choklad
½ påse Rostade mandelspån
marsipanfigurer

Släng ihop tårtan med sylt på ett lager och vaniljkräm/citronfrosting/fromage eller vad du vill på andra lagret. Jag brukar även skvätta lite citronsaft på bottnarna för att tårtan ska bli saftigare. Vispa grädden hårt med vaniljsockret och klä in hela tårtan med grädde. Spara ca 1½ dl vispad grädde som du färgar med lite grön karamellfärg. Peta ner den färgade grädden i en spritspåse.

Smält den vita chokladen i micro i omgångar och låt den stå en stund för värmefördelning så smälter alla bitarna. Passa noga, den bränns lätt. Stryk ut på OH film och strö över den rostade mandeln. Låt stelna på plan bricka i kylen. Bryt sedan i bitar och sätt runt kanterna på tårtan.

Spritsa den gröna grädden i ett virrvarr (ska föreställa gräs/gröna växter) över tårtan, strö över lite blomströssel och pynta med marsipanfigurer om du har.


...och med barnens alster oxå! :-)


Kommentarer

Populära inlägg