Carls Chokladpannkakor

Idag är en oplanerad mysdag... sååå härligt! Jag och prinsarna är hemma och bara ÄR. Skönt när man lite spontant är ledig, blir lixom som det blir då, istället för en välplanerad och inrutad dag... i ledighetens namn. Vi har haft mysmorgon, varit nere i källaren och spaat, bastat och bara mått gott. Blev såklart beställning på pannkakor till lunch, och båda prinsarna var behjälpliga att göra i ordning smeten. När jag skulle ta ut mjölet ur skafferiet kom Carl på att vi kanske skulle ha i O'Boypulver i pannkakorna... jag styrde om det till kakao, men sagt och gjort blev det Chokladpannkakor och OJ, så goda dom blev! Okej, jag föredrar vanliga, men som omväxling smakar det mums! Jag använder alltid vetemjöl special i mina pannkakor för jag tycker dom blir mycket bättre, lättare att steka och godare. Går såklart bra med vanligt mjöl oxå.

Carls Chokladpannkakor 10-12 st
2,5 dl vetemjöl special
½ tsk salt
½-3/4 dl kakaopulver, siktat
3+3 dl mjölk
4 ägg
1 msk vaniljsocker
2 msk socker
2 msk flytande margarin

Rör ihop vetemjöl, salt och siktad kakao. Häll ner 3 dl mjölk och vispa snabbt ihop till en jämn smet. Tillsätt äggen och vispa ihop. Blanda sedan ner resterande mjölk, vaniljsocker, socker och matfett. Låt smeten vila 5-10 minuter så håller pannkakorna ihop bättre och går inte sönder. Stek i het panna 1-2 minuter per sida. Servera med grädde eller glass och färska bär eller sylt. Vi hade Cart d'Or Vaniljglass och lättfrysta hallon till våra. Gott!

Kommentarer

Populära inlägg