Frötunas Pastasallad á la Hassel

För ett par år sedan var jag på kurs på en fantastisk kursgård i Uppsalatrakten. Frötuna Gård närmare bestämt. Helt fantastisk mat precis i min smak. Vällagat, smakrikt, närproducerat och ekologiskt... och välsmakande i allra högsta grad. Denna sallad bjöds det på till lunch en dag, jag har modifierat den lite utifrån vad jag hade i kylskåpet, men den är underbart god som den är (veg alternativ) eller som tillbehör till grillat eller kallskuret.

Frötunas pastasallad á la Hassel 4-6 port
½ pkt spagetti - kokas 
½ brk pesto (jag använder ICA's)
1 liten tetra svarta bönor (Zetas 3-p)
1 tråg körsbärstomater
2 avocado
1 pkt fetaost
Färsk basilika

Bryt spagettin i hälften och koka i saltat vatten enl anvisning på förpackningen, låt rinna av. Blanda ner peston. Rör ner de sköljda bönorna, halverade körsbärstomater och den urkärnade och skalade avocadon i bitar. Smula över fetaosten. (Jag hade även i lite färska champinjoner och färsk sparris). Strö över basilikabladen och servera. Vi hade grillar kyckling till och det smakade fantastiskt gott! Maken klagade först över att maten var sås-fri... men insåg snart att salladen var så matig och krämig att det inte behövdes. :-)

Kommentarer

Populära inlägg