Kokoscheesecake med ananaskompott

Japp, vi kör ännu en variation på cheesecaken och jag modifierar mitt lilla grundrecept. Hade dessutom en färsk ananas som låg och skräpade - blev hur gott som helst! Har fö köpt en sååååå fin bok "Cupcakes, kakor och cheesecakes" och däri fann jag ett liknande recept. En bekräftelse på att jag är helt rätt ute mao. Hursomhelst älskar jag boken, får så mycket idéer och inspiration. Måste nog få återkomma till den ett antal gånger är jag rädd. Provade min utstickare även här, men det blev lite väl mycket "svinn". Är nog bättre att göra dem i utstickare direkt isåfall om man önskar portionscheesecakes istället för tårtbitar.

Kokoscheesecake
1 påse mandelbiskvier
(såna man har till nyponsoppa)
1 dl kokos
3 digestivekex
75 g smält smör

300 g philadelphiaost
3 dl vispgrädde
2 msk vaniljsocker
1 dl florsocker
2 msk Malibu kokoslikör eller ljus rom

Kör mandelbiskvier, digestivekex och kokos i matberedare. Smält smöret och blanda ordentligt. Tryck ut i en form med löstagbar botten. Låt stelna i kyl under tiden du gör fyllningen.

Vispa grädden löst, tillsätt osten, grädde, socker och likören. Vispa till en fast blandning. Bred ut över botten och låt stå svalt några timmar.

Ananaskompott
1 färsk ananas
½ citron
1 dl syltsocker

Skala och ta bort mittstocken på ananasen. Kör i mixer eller hacka fint. Lägg i en kastrull, tillsätt rivet skal och saft av en halv citron, tillsätt syltsocker. Låt sjuda på svag värme några minuter. Ta undan och låt svalna. Smaka ev av med mera citronsaft.

Servera cheesecaken med ljummen ananaskompott och några hallon.
MUMS!

Kommentarer

Populära inlägg