Sirapssyltade nötter med Rom

Min älskade svärmor (ja, hon är världens bästa!) brukar förse mig med luntor av recept från veckotidningar. Jag läser dem i tid och otid och käre maken morrar och gruffar lite, tycker mest de ligger och skräpar både här och där... Nåja. Man hittar en hel del gobitar där, även om man får sålla mycket. Iden till detta recept kom iallafll från svärmors receptbidrag. Jag fiffade lite (i vanlig ordning) och satte egen prägel på det och jag kan garantera att det smakar underbart! Detta har hållbarhet på flera månader och ska man tro originalreceptet så blir det bara godare efterhand.

Sirapssyltade nötter med rom
2 dl mörkt muscavadosocker
3 dl farinsocker
½ dl honung
2 dl vatten
1 tsk vaniljpulver (malen vaniljstång, inte samma som vaniljsocker)
2 tsk vaniljessens
1,5 dl mörk rom
3-400 g nötter (jag använde blandade nötter och mandlar)

Koka upp socker, vatten och honung. Låt sjuda tills allt socker löst sig. Blanda ner vaniljpulver och vaniljessens. Låt svalna lite och rör sedan ner rommen.

Fyll väl rengjordaburkar med nötter, häll över sockerlagen och förslut. (Skulle det "fattas" lite sirap så fyll på med lite mera rom.) Låt mogna i rumstemperatur några dagar, förvara sedan mörkt och svalt.
Jag fick ut 9 burkar som rymmer 1,25 dl vardera.

Smakar underbart till glass, mousse eller varför inte till en bit ost?

Själv är jag ute i god tid och tänkte att detta kan bli en fin julklapp eller gåbortpresent.

Kommentarer

Populära inlägg