Hemgjord Saffransglögg a' la Hassel

Fjolårets Blossa X (2010) var tyvärr en besvikelse för en saffranstjej som mig. Den var i min smak alldeles för blaskig och blek och jag blev jättebesviken att det inte smakade eller doftade mer saffran om den. Sagt och gjort blandade jag iordning en egen saffransglögg och den blev sååååå god! I år blir det givetvis en ny stöpa både att ha själv och att ge bort i julklapp. Det är inte svårt att göra glögg, men lite söligt... maken bruka retas med mig och säga att jag borde blivit kemist istället. *fniss*


Saffransglögg a' la Hassel ca 2 l
1 liter torrt vitt vin (billig tetra duger gott) 
1 flaska lättglögg Blossa Apelsin
3-4 dl konjak av enkelt slag, t ex Eau de Vie
1 kuvert saffran
1 apelsin, skalet av
5 kryddnejlikor
½ vaniljstång
1 kanelstång
1 tumstor bit färsk ingefära

Vit baksirap

Blanda alla ingredienser i en rymlig glasburk, dunk, flaska med stor öppning etc. (Tänk på att kryddor, apelsinskal etc måste gå att få ur när glöggen är klar.) Låt stå och dra minst en vecka, gärna två. Skaka om flaskan emellanåt. Smaka av med vit baksirap innan du silar glöggen i kaffefilter och buteljerar. Förvaras mörkt och svalt. Serveras rykande hett och gärna med kanderade nötter till. Mumma!

Kommentarer

  1. Låter gott. Kanske något för mig :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du gillar den! Kan rekommendera vanlig ljus sirap som sötningsmedel ist för baksirap. Smaken blev fylligare då!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg