Mormor Linneas snöiga saffransbullar

Mormor och mamma har varit mina förebilder i köket sen jag var liten. Detta är mormors recept på sk "Hastbullar" även kallade Falska Wienerbröd. Dom är lättbakade och väldigt goda. Jag la till lite saffran och 'snö' till det ursprungliga receptet och resultatet blev underbara saffransbullar - en ny favorit här hemma!

Mormor Linneas snöiga saffransbullar 25 st
25 g jäst
1 dl 37 gradig mjölk
1 pkt saffran
125 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 äggula
4 msk socker
5 dl vetemjöl

Ägg
Pärlsocker
Florsocker

Börja med att dela smöret i små bitar och micra till mjuk konsistens så går det lite fortare än att vänta tills det håller rumstemperatur... Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i den ljumma mjölken. Blanda ner saffranet, smöret, ägg och äggula och rör om ordentligt. Blanda ner mjölet till mer av en tjock smet än deg, hellre lite för lös än fast. Låt jäsa övertäckt i bunke ca 30 min.

Klicka ut smeten/degen eller rulla bollar av den och lägg i folieformar. Täck med bakduk och jäs ytterligare 30 min.

Pensla med ägg, strö på rikligt med pärlsocker och grädda 8-10 min i 175 gradig ugn. När bullarna svalnat pudrar du en driva florsocker ovanpå. Njut till julmust eller varm choklad med kanel! Muuums!

Överkurs: Gör en fördjupning i bullarna innan gräddning och spritsa i lite fast vaniljkräm...

Kommentarer

  1. Åh, vilken rolig/härlig/inspirerande blogg att läsa! Konjakssenapen låter som en fullträff och ska självklart provas inför julen! =)

    SvaraRadera
  2. Hej Madelene, tack för fina ord! Kul att du gillar bloggen! Välkommen tillbaka! /Anna

    SvaraRadera
  3. Nu var det längesedan jag var in på din sida Anna...

    Hittar MASSOR med superhärliga nya recept på bl a godis, vilket jag brukar göra en hel del av till jul, så det betyder att jag behöver inte leta längre efter några nya godisrecept, utan de har jag redan hittat, BRA!!

    Saffransbullarna ska jag prova redan imorgon:)

    Tack än en gång för en inspirerande sida med alla härliga recept och fina illustrationer:)

    // Titti S

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att höra Titti! Det kommer lite mer godisrecept oxå kan jag lova, håll utkik! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg