Hasselnöttryffel med madeira

Hittar alltid uppslag till nya maträtter, kakor, fikabröd, godis etc när jag själv provar nya grejor. Tänker alltid "det där kan jag göra minst lika bra". Här har jag efterapat en lokal chokladproducent där en kär vän tyckte en liknande chokladbit smakade fantastiskt. Säg inget, men jag tänkte överraska min vän med en liten ask av mina efterapade sånahär imorgon, bara-för-att...

"En ljus" - dom här är för dig! Jag hoppas du gillar dem lika bra som originalet! <3

Hasselnöttryffel med madeira
300 g nötchoklad, t ex Tarragona eller Schweizernöt
1 dl vispgrädde
20 g smör
1 msk glykos
1-2 msk madeira
ev. en näve grovhackade hasselnötter, rostade för den som vill

Finhacka chokladen. Koka upp grädden och slå den över chokladen. Låt stå en stund för värmefördelning innan du rör till homogen massa. Tillsätt smör, glykos och madeiran. Om man vill ha lite mer textur på tryffeln så blir det jättebra med lite grovhackade nötter i. Rostar man dem först blir det såklart ännu godare.
Låt tryffeln stå kallt över natten. Forma sedan runda kulor och doppa i vit choklad. Dekorera efter tycke och smak. Smakar underbart till en kopp espresso!

Tips! Låt kulorna stå och "torka" till i ett dygn eller två innan du doppar dem. Lättare att doppa och tryffeln "sätter sig". Fast jag förstår att det kan vara svårt att vänta... dom är ju såååå goda!

Kommentarer

Populära inlägg