Konjakssenap à la Hassel

Har julsenapsanor och traditioner på pappas sida släkten sedan flera generationer. Min farfars mor, tillika min namne innan jag gifte mig,  hade ett prisbelönt recept på senap - kallad Sotarsenap efter familjen Skånbergs proffession. Min Farmor hade sitt eget recept, och jag minns hur jag varje jul fnissade när pappa och farbror Björn nämnde den vid namn - Sprängdeg!! Varför den hette så kan du säkert räkna ut själv... Ruskigt god, men stark så det sprakade i näsan av den!

Min senap är ett alldeles egendesignat recept efter inspiration från såväl mattidningar som matsajter på nätet. Den är både söt, stark och får det att spraka i näsan, dessutom tar den bara tio mnuter att göra. Hoppas du ska gilla den lika mycket som jag gör!

Konjakssenap à la Hassel ca 7 dl
1 brk Colemans senapspulver
3/4 dl vetemjöl
3 1/2 dl strösocker
3/4 dl senapsfrön, jag använde bruna
5 dl vatten
1 msk 12% ättika

3 msk konjak eller neutral whisky

Blanda alla torra ingredienser noggrant för att undvika klumpar. Blanda ner vatten och ättika och låt blandningen sjuda under konstant omrörning tills den tjocknar till tapetklisterkonsistens,tar ca 5-10 minuter. Håll värmen på medel annars bränns det lätt vid. Tag av från värmen och blanda ner konjaken. Häll upp på burkar och ställ svalt tills det är dags att avnjuta den!

Mjälloms gammeldags tunnbröd med skinka och denna senap.... Himmelriket!

Kommentarer

  1. Mjälloms är gott. Men Härnö Korntunnbröd är ännu godare!

    Jag var på Skansen och bakade tunnbröd och drack snaps häromdagen. Roligt som fan :-)

    Ha en fin helg, kram Ica

    SvaraRadera
  2. Lät som en rolig aktivitet! Har ett förflutet av kombinationen glöggprovning och tunnbrödbak... Funkar oxå! Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg