Polkatryffel Black & White

Ja, jag vet det är lite tidigt ute med julgodis, men när väl skapar-andan faller på...

Vit choklad och pepparmint passar verkligen ihop. Det tar lixom udden av det übersöta i den vita chokladen som jag annars inte är särskilt förtjust i som den är iaf. Med en botten av mörk choklad som är lite bitter får man en ännu bättre balans. Att den ljuvligt lena tryffeln sedan får lite tuggmotstånd av krossade polkagrisar blir oxå en fin kontrast. Det skadar ju heller inte att dom blir riktigt snygga! Vad kan man säga mer än... Mums!

Polkatryffel Black & White
200 g mörk choklad
0,5 dl grädde

300 g vit choklad
1 dl grädde
1,5 msk glykos
10-15 droppar pepparmint

En näve grovkrossade polkagrisar.

Klä en liten bakform 25x25 cm eller en stor avlång bakform (2 l) med OH film eller bakplåtspapper.
Finhacka den mörka chokladen i en bunke och koka upp 0,5 dl grädde och häll över. Rör till homogen massa och bred ut i botten av formen. Ställ kallt att stelna medan du gör den vita tryffeln.

Finhacka den vita chokladen i en bunke och koka upp 1 dl grädde och häll över. Rör till homogen massa och tillsätt glykos och pepparmintolja. Häll ut på den stelnade mörka chokladbotten och jämna till ytan. Strö över grovkrossade polkagrisar och ställ kallt att stelna.

Skär i bitar och njut!

Kommentarer

  1. Det ser supergott ut!
    Finns en risk att jag testar det, jag som är polkagrisgalning. Får se om man kanske kan samla klanen Nilsson till ett polkagrisbak när jag kommer hem till jul... Simon tyckte att det var roligt förra gången i alla fall :-)

    Jag gjorde något liknande igår förresten. Polkabräck. Smaskigt.

    Kram Ica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg