Underbara saffransrutor i långpanna

Med lite fantasi kommer man långt... om man är lat...

I ärlighetens namn så är jag för lat att baka lussebullar. Bullar överhuvudtaget tar enligt min mening alldeles för lång tid (men jo, jag ska nog ta och baka kanelbullar nån dag ändå, för dom är så ruskigt goda) och det är därför jag varierar mitt ultimata muffinsrecept (mest lättbakade jag nånsin hittat) i det oändliga.

Den här gången får kakan smak av saffran och beströs med pärlsocker. Den är ruskigt god och saftig och kan varmt rekommenderas. Är väl lite mer advent förstås, men jag hade lixom inte tid eller lust att lägga upp receptet i decmeber... hade så mycket annat att stå i. :)

Underbara saffransrutor i långpanna
Ca 20-24 st

4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 dl marsanpulver
2 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
1 g saffran (två påsar)

2 ägg
3 dl filmjölk eller vaniljyogurt
1 dl flytande margarin

Pärlsocker

Blanda alla torra ingredienser väl. Vispa ihop de blöta och blanda sedan samman till en tjock smet.
Häll ut i bakplåtpappersklädd långpanna ca 20 x 30 cm. Jämna till ytan och strö över pärlsocker (inte för mycket, för då bildas det en sockerskorpa ovanpå kakan). Grädda i 200 gradig ugn ca 20 minuter. Känn efter med provsticka att kakan är klar. Låt kakan svalna och skär sedan i rutor.

Går utmärkt att frysa!

Kommentarer

Populära inlägg