Lättbakade scones

Dessa scones är underbart goda, saftiga och mjuka - och bäst av allt är dom väldigt lätta att baka.
Jag brukar förbereda de torra ingredienserna på kvällen så går det snabbt att göra klart smeten och baka ut dem till frukost eller till eftermiddagsmellis.

Vi gillar Philadelphiaost och marmelad på, men dom är precis lika goda med smör och ost!

Du kan variera mjölsorter och slänga ner lite olika frön om du vill ha variation. Håll bara proportionerna mjöl/bakpulver/vätska så blir dom lika bra varje gång!

Jag gräddar mina i stora muffins/bullformar så blir dom snygga och "håller formen".

Lättbakade Scones
6-8 stora formar eller 12-15 medel

3,5 dl vetemjöl
1,5-2 dl havregryn
1 tsk salt
1 tsk socker
4 tsk bakpulver

4 dl filmjölk (eller mjölk)
1 ägg
1 dl flytande margarin

Blanda de torra ingredienserna väl. Tillsätt därefter filmjölk, ägg och flytande margarin. Blanda till en klibbig deg. Portionera ut i muffinsplåt eller pappersformar, använd sked eller blöta händer. Grädda i mitten av ugnen, 250°C i 10 minuter. Låt svalna några minuter innan dom skärs upp. (Använder du jätte-muffins/bullformar behöver du inte skära dem!)


Kommentarer

  1. Det här ser så pass enkelt ut så till och med jag fixar det! Måste prova!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag lovar, dom är busenkla! OCH GODA!! :)
    Vill du kan du byta ut lite av mjölet mot rågsikt, kasta ner lite solrosfrön eller linfrön tex.

    Lycka till! Kram :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg