Kramforskakan som blev nåt annat

Jag älskar Kramforskaka! Min kära svägerska brukar alltid bjuda på Kramforskaka när det är kalas, och jag älskar den. Barnen älskar den. Men vad händer när jag ska baka den själv? Jo, jag kommer på nån annan fiffig glasyr och helt plötsligt blir det nåt annat är Kramforskaka...

Inte fel, men inte Kramforskaka heller. Den här gången kunde jag inte hålla fingrarna i styr så det blev en glasyr/frosting med smak av vanilj, kaffe och rom. Himla gott. Men som sagt... inte Kramforskaka. Jag får nog ta och skärpa mig nästa gång.

Nästan Kramforskaka
4 dl vetemjöl special 
4 tsk bakpulver
1 dl kakaopulver
2 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker

2 ägg
4 dl mjölk
1 dl flytande margarin

Blanda alla torra ingredienser väl. Vispa ihop de blöta och blanda sedan samman till en tjock smet.
Häll ut i bakplåtpappersklädd långpanna ca 20 x 30 cm. Grädda i 200 gradig ugn ca 20 minuter. Känn efter med provsticka att kakan är klar. Låt kakan svalna innan du brer på frostingen.

Mumsig frosting
200 g philadelphiaost
2 dl vispgräde
2 dl florsocker
2 tsk espressopulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk rom

Vispa grädden löst, tillsätt philadelphiaosten, flor- vaniljsocker och kaffepulver. Vispa till en styv smet. Smaksätt med rommen och vispa allt styvt igen. Bred ut över den kalla kakan. Strö över chokladdrops och lite mer kaffepulver. Skär i bitar.

Ruskigt god!

Kommentarer

  1. Vi hamnade i en diskution på jobbet förra veckan. Mina kollegor hävdar med bestämndhet att det inte heter Kramforskaka. De har dessutom mage att påstå att jag blev nedröstad. Skulle inte tro det. Kramforskaka. Ingen jävla kärleksmums. Basta.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg