Pepparkaksbrownie

Bättre sent än aldrig, eller vad ska man säga? Jag har tänkt lägga upp så många recept, har fotat och fixat allt klart, men inte kommit mig för att logga in här och skriva ner det... Sorry!
Här kommer - kanske lite fel i tiden, men dom är goda året om - lite jul och adventsinspirerade recept. Fast jag tycker dom funkar hela vintern faktiskt.

Har tidigare sett olika bloggar som bakat pepparkaksbrownies - jag hade lite pepparkaksdeg över sedan vi bakade pepparkakshus, så jag slog till på den gamla vanliga browniesmeten och pillade ner pepparkaksdeg-pluttar i den. MYCKET gott! Speciellt om man ljummar på den och äter med mjukrörd vaniljglass... Det är en hit - jag lovar!

Pepparkaksbrownie i långpanna ca 20 st

200 g mörk choklad 
200 g smör
4 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Pepparkaksdeg efter tycke och smak.

Bryt chokladen i bitar och dela smöret i kuber, smält på svag värme i rymlig teflonpanna. Tag av från värmen och låt svalna något innan du rör ner resterande ingredienser - börja med äggen. Häll upp i bakplåtpappersklädd långpanna och nyp sedan bitar av pepparksdegen på 1-2 cm i omkrets, tryck ner i browniesmeten och grädda i 200 gradig ugn ca 15-20 minuter. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor, bäst blir den om den får stå kallt över natten och "sätta" sig.

Kommentarer

Populära inlägg