Pulled Pork á la Hassel

Prenumererar på tidningen Grapewine och fick där syn på receptet i förra numret. Såklart har M kastat bort tidningen, men jag googlade och gjorde en egen lite version/variant. Rätten kommer från USA (såklart) och tillhör BBQ och slowfood fantasternas repertoar. Namnet indikerar (precis som det blir) att köttet blir så mört att man kan dra isär det. Man kan laga det i en gjutjärnsgryta, emajlgryta eller lergryta. Jag valde det sistnämnda. Glöm bara inte att lägga lergrytan i blöt i god tid innan (30 min ca). Himla behändigt, för det sköter sig själv i ugnen HELA dagen lång. Kanske inte så klimatsmart, men otroligt gott!

Först kokar man ihop BBQ såsen, slänger ner karrén hel i lergrytan och häller BBQ sås över så det täcker. In i ugnen och sen kan man hitta på nåt skojjigt under tiden. Vi serverade det med hemgjord klyftpotatis och en coleslaw. Mycket gott! Ett annat alternativ är att ha det i tortillabröd med avocado, röda bönor. lök, majs och creme fraiche.

Mamma, bonuspappa och svärföräldrarna var här på middag idag och det fick högsta betyg av samtliga!

Pulled Pork á la Hassel 6 port

2 gula lökar, grovt hackade
1 king solo vitlök, tunt skivad
½ pkt bacon, finhackat
1 msk smör
1 dl chilisås
1 dl bbq-sås
1,5 msk chilipulver
½ tsk spiskummin
½ tsk ingefära
1 tsk salt
1 brk öl

1-1,5 kg fläskkarré

Fräs bacon, lök och vitlök i lite smör. Blanda sedan ner övriga ingredienser och koka ihop ca 5 min. Lägg karrén hel i en blötlagd lergryta (alt. emajl- eller gjutjärns), häll över BBQ sås ända upp till kanten. Ställ in grytan i kall ugn, sätt ugnen på 150 grader och låt den stå 4-6 timmar. När köttet är klart tar du upp det ur såsen och "drar isär" det. Skumma gärna av allt fett som blir från köttet, ligger som ett lager över såsen. Blanda sedan ner det dragna köttet i bbq såsen så det blir ung som en gryta. Servera med t ex hemgjord klyftpotatis och coleslaw (se tid recept under rubriken Veckosallad).

SJUUUUKT GOTT!

Kommentarer

  1. Hej,

    Har gjort detta recept fyra gånger och jag tycker det blir godare och godare för varje gång. Tack för att du delade med dig!

    Carl

    SvaraRadera
  2. Jättekul att höra! Ja, jag gillar den verkligen. Har varierat lite och gjort den tex-mex-style med tacosås (något förvanskad) och serverat i tortillas med gängse tillbehör - oxå jättegott - även om jag föredrar originalet faktiskt! Tack för din kommentar! :)

    SvaraRadera
  3. Denna ska jag göra imorgon :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg