Chokladälskarens Dröm

...själv kallar jag den för Kladdkakornas ultimata Rolls Royce! Hur många kladdkakerecept jag än provar finns det ändå inget som slår denna (enligt mig). Kommer fortfarande ihåg hur jag som femåring smakade den hemma hos min farbror Björn för första gången. Min farbror är en riktig gourmet och har alltid varit duktig i köket. Mamma fick receptet och sen dess har den funnits med vid många födelsedagar, middagar och fikastunder. Originalreceptet kommer från Allt om mat om jag minns rätt.

Jag har en kollega som fyllde 50 för ett tag sedan. Jag kunde tyvärr inte vara med och fira henne som det var tänkt, men nu på fredag hade jag visst lovat att fixa tårta såhär i efterskott... Tänker servera den med romgrädde och grovhackade kanderade hasselnötter.

På Kramforskontorets fikabord...



Chokladälskarens Dröm
10-12 bitar

200 g Mörk choklad (jag brukar ta 100 g Marabou Mörk och 100 g Marabou Dark 70%) 200 g Smör (INTE margarin)
2 dl Socker
4 Ägg
2,5 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 msk Vaniljsocker (kan uteslutas)


Grovhacka chokladen och skär smöret i bitar. Smält på låg värme i teflonkastrull. Låt svalna.
Vispa äggen och sockret vitt och pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Häll ner den avsvalnade chokladsmeten i äggvispet och rör försiktigt ner mjölblandningen. Häll upp i en smord och kakao:ad form (sikta kakao över smöret och bröa med det). Grädda i ca 10 minuter i 200 gradig ugn. Kakan ska fortfarande vara ganska kladdig i mitten. Om man skakar formen ska innanmätet dallra och den ska vara gräddad runt kanterna och ha en gräddad yta.

Kakan ska stå kallt och stelna/vila helst över natten, så sätter den sig och smakerna gifter sig med varandra.
Den kladdiga smeten blir som en tryffelfyllning. Vill man variera sig kan jag rekommendera rivet apelsinskal i smeten eller ½ tsk grovmortlade kardemummakärnor.

Servera med vispad grädde och någon frukt/bär eller som jag tänker prova - kanderade hasselnötter.

MUMS!!

Kommentarer

Populära inlägg