Mumsig och lättbakad bärkaka

Här är ett perfekt recept för dig som inte gillar att baka. Smacka ner allting i en kastrull och rör runt, häll upp i form och grädda - kan inte bli enklare... eller så mycket godare heller för den delen. Kakan är verkligen smaskig! Nej, jag har inte glömt bakpulvret, det ska inte vara något. Därav en kompakt kladdkake-liknande skapelse. Receptet har jag sett både bak på djupfrysta hallonkartonger och i Allt om mat tidigare, har dock fifflat lite med det i vanlig ordning. Fast inte så mycket... ;-)

Mumsig och lättlagad bärkaka
250 g smör
5 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
1 tsk vaniljpulver
½ tsk salt
3 ägg
5 dl vetemjöl

200 g bär (jag använde blåbär och hallon)

Smält smöret i en rymlig kastrull. Rör ner strösocker, vaniljsocker, pulver och salt. Rör ner äggen och till sist mjölet. Smeten blir som en tjock sockerkakssmet. Häll upp i en liten långpanna klädd med bakplåtspapper. Tryck ner bären. Grädda i 175 gradig ugn ca 35 minuter. Låt svalna minst en timma innan servering. Pudra över lite florsocker och servera ev. med vispad grädde eller glass. Passar till dessert såväl som till fika.
MUMS!

PS! Nästa gång kan jag tänka mig prova en halv tesked bakpulver i, kakan blir kompakt ändå. Kanske oxå provar jag med att stoppa i lite kanderade nötter istället för bär... men bara kanske... DS!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg