Fisksoppa med räkor och dill

Kan se ut som att det är många ingredienser, men jag lovar - den är väldigt lättlagad, supergod och lättäten... Tillsammans med en frasig vitlöksbaguette och en sval öl eller glas vin smakar det underbart gott såväl till vardag som till fest! Den som vill kan även stoppa i musslor... själv är jag (tyvärr) ingen fan av dem även om jag försöker med jämna mellanrum. På NO-lektion i sjunde klass fick vi dissikera konserverade musslor och alltsedan dess kan jag bara inte äta dem när jag vet vad som finns inuti!

Fisksoppa med räkor och dill 6 port

1 purjolök
1 king solo vitlök
1 msk smör

1 tetra krossade tomater
1 liter vatten
0,5 dl skaldjursfond
1 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
1-2 tsk salt
peppar

2 portionsbitar torsk
2 portionsbitar lax

2 dl skalade räkor
1 dl finhackad dill (2 krukor färsk alt.½-1 pkt fryst)

Fräs grovhackad sköljd purjolök och finhackad vitlök i lite smör - ska ej brynas! Tillsätt alla blöta ingredienser och låt koka ihop. Skär fisken i centimeterstora kuber och tillsätt, låt sjuda ca 5 minuter, rör försiktigt så inte fisken går sönder. Precis vid serveringen tillsätter du räkorna och dillen.

MUUUUMS!

Vill man variera sig kan man utesluta cremefraichen ur soppan och servera den, eller aioli på sidan om.

Kommentarer

Populära inlägg