Cheesecake Whoopies med vaniljkolafyllning

Jajamen, du läste rätt! Fram tills imorse hade jag inte hört talas om dem överhuvudtaget, men efter mejl från bokklubb om Leilas nya bok var jag ju tvungen att googla för att kolla in de små läckerheterna. En sajt beskrev dem som amerikanernas svar på franska Macarons. En slags muffins-kaka i dubbel variant med en härlig frosting emellan.

Receptet var inte optimalt, så jag kommer att justera till nästa bak - förmodligen en halv deciliter mindre mjölk och ev. en halv deciliter mer mjöl. Min smet blev nämligen för lös och flöt ut på plåten. Smaken var det inget fel på, dom var hur goda som helst!

Jag gjorde en philadelphiafrosting som jag smaksatte med vanilj och lite kolaessens och sås. Passade super till de "cheesecake"-smakande kakorna.

Ojusterat Whoopierecept
30-40 dubbla kakor
60 g smör
4 msk neutral olja
2,5 dl farinsocer

1 ägg

2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1,5 dl malda digestivekex (ca 7-8 st)
1 tsk malen kanel
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

2,5 dl mjölk

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör, farinsocker och olja så att det blandar sig. Vispa ner ägget. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner dem, blanda till sist i mjölken tills du fått en slät smet.

Klicka eller spritsa ut smeten på bakplåtspapper. Storlek som en femkrona är lagom, de flyter ut rätt mkt. Grädda kakorna i ca 8-9 minuter. Låt dem svalna och fyll sedan med frosting. MUUUUMS!

Frosting
50 g smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
½ tsk vaniljpulver
3 msk kolasås
några droppar gräddkolaessens (Panduro eller Stockholms Eter & Essencefabrik)

Kommentarer

  1. Det ser jättegott ut!
    Jag har varit sugen på att testa woopies länge men det aldrig blivit av.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg