Citrontiramisu a' la Hassel

Tiramisu är en av mina absoluta favoritefterrätter, men i vanlig ordning gillar jag att variera mina favoriter. Ibland har jag haft choklad i ostsmeten och rom på kexen, ibland tillsatt rostade nötter och dränkt kexen i Frangelico etc... Den här gången tyckte jag det satt fint med en frisk avslutning till de kryddiga Mexicanska köttbullarna, så inspierad av vår käre Jamie (min favvo bland kändiskockar) fifflade jag till en citron-variant.

Det går givetvis bra att använda färdigköpt lemoncurd - men hemgjord... ja... det är milsvid skillnad!!
Om ni undrar varför det är philadelphiaost istället för Mascarpone så är det helt enkelt för att philadelphia finns ALLTID i mitt kylskåp och har lång och härlig hållbarhet - som gjord för att hamna i den ena goda rätten efter den andra...

Citrontiramisu 8-10 port 
1 pkt Savoardikex
1 dl vit rom
0,5 dl koncentrera apelsinjuice
0,5 dl cointreau

300 g philadelphiaost
4 dl vispgrädde
1 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver (malen vaniljstång) alt. ½ vaniljstång

1,5 dl lemon curd

Vispa grädden tillsammans med florsocker och vaniljpulver till ett mjukt skum. Tillsätt philadelphiaosten och vispa till en styv smet.

Lägg ut hälften av kexen i en form, blanda samman rom, apelsinjuice och cointreau - dränk sedan in kexen med hälften av vätskan. Bred ut ett tjockt lager gräddkräm över kexen och ringla sedan över hälften av lemoncurden. Lägg på resterande kex och dränk in dem med resterande vätska. Bred sedan över andra hälften av vaniljcrémen. Ringla över lemoncurd i ett vackert mönster. Låt stå kallt minst 4 timmar, helst över natten. Dekorera med färska bär och servera!

Ett glas svalt Limoncello eller Cointreau smakar gott till.



Kommentarer

Populära inlägg