Kycklinggryta med paprika och bacon

Blir inte förvånad, denna gryta innehåller ingen lök whatsoever. Inspirerades av något min mamma brukade laga när jag var liten - Jägargryta. Otrolig god gryta med fläskfilé, prinskorv, paprika, champinjoner och oliver och så klart... MASSOR av grädde! (Allt min mamma lagar innehåller mängder av grädde och smör - tro't eller ej, men hon är nyss fyllda 65 och snyggare än nånsin, smal är hon dessutom det lilla livet... trots mängderna av godsaker ovan...) MEN... denna blev en enklare variant och lite höst-touch av timjan för den som känner sig manad. Gott blev det iallafall.

Kycklinggryta med paprika och bacon 6-8 port

3-4 kycklingfiléer (mina var gigantiska, räckte med 2)
1 pkt bacon
2 röda paprikor
3 dl vispgrädde
2 dl vatten
2 msk creme fraiche
1 tärning kycklingbuljong
1 msk repad färsk timjan eller 1 tsk torkad
ev. lite maizena
Salt & peppar

Tärna kycklingfileér och bacon. Fräs baconet på svag värme och höj sedan värmen när fettet börja sippra ut. Släng ner kycklingen och låt bryna runtom. Tärna paprikan och låt den fräsa med en liten stund. Häll över grädde, vatten, kycklingbuljong och lite maizena och låt koka ihop. Smaka av med salt, peppar, creme fraiche och timjan.

Servera med pressad potatis, ris eller pasta och lättkokta grönsaker.

(Vi hade lite pastasallad med grönsaker över sen dagen innan som fick duga till... i vanlig ordning har jag lite svårt att laga "lagom" med mat. Vi får ofta stå ut med samma maträtt 2-3 dagar innan det tar slut. Måste skärpa mig!)

Kommentarer

Populära inlägg