Raspberry Brownies

Choklad i alla färger och former gör mig lycklig! (Ja, nästan iallafall. Påskharar och jultomtar i choklad göre sig icke besvär, tvi!) Tänk så gott en liten chokladbit kan smaka - och göra - en regning dag t ex... Har alltid en laddning gourmetchoklad i min skrivbordslåda på jobbet. Bäst gillar jag Marabous Premiumsortiment och Lindts mumsiga fyllda kakor eller kulor. Ibland sticker jag iväg på Gårdsbutiken och köper lite praliner i lösvikt om jag inte gjort själv...

Igår hittade jag lite hallonchoklad (Marabou Premium) som började närma sig bäst-före-datum. Hittade även en halv påse trasiga hallon i frysen. Dom var som gjorda för varandra...

Grundreceptet är detsamma som dom jag bakade i slutet av december, bara ny smaksättning. Vill du göra en rund springform halverar du receptet. Vill du kan du röra ihop allt i samma kastrull, ta då till en liten större panna att smälta chokladen och smöret i.

Raspberry Brownies 1 liten långpanna
200 g Choklad med hallonsmak
200 g smör
3 dl vetemjöl
3 dl socker
2 tsk bakpulver
4 ägg
200 g fryst hallonsmul (det som brukar bli kvar på slutet)

Smält choklad och smör på låg värme under omrörning. Tag av kastrullen från plattan. Rör ner äggen och resten av ingredienserna. Häll upp i bakplåtspappersklädd långpanna (modell liten). Grädda i 200 grader 20-30 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den. Min var inne liiiiite för kort tid, så den står just nu i frysen för att ens kunna skäras i bitar. Men god blev den!

Perfekt till kaffet eller som dessert med lite vaniljglass eller grädde och rårörda hallon. Mums!

Kommentarer

Populära inlägg