Pastasås på grillrester

Att handla mat utifrån vad man ska laga är väl ingen konst, men att laga mat utifrån vad som finns i kylskåpet och försöka vara miljömedveten och ta vara på rester - DET mina vänner vågar jag påstå är en konst. Alla klarar inte av att tänka ut vad som passar ihop och improvisera. Säger inte att jag är någon mästare själv, men jag gillar tanken av att hela tiden skapa nytt och tänka utanför boxen... eller utanför kokboken får man väl säga då.

I dag fanns det grillrester från helgen, lite kryddig korv och diverse grönsaker. Grädde och creme fraiche är något som ALLTID finns (massor av) i mitt kylskåp. Med dessa fantastiska mejeriprodukter kan man skapa underverk oavsett vad man ska laga!

Följ inte detta slaviskt - låt det vara till inspiration istället. Jag talar bara om vad som fanns i min kyl och vad jag gjorde av det... du kan säkert improvisera själv. 

4 skivor grillat kött (fläskfile) 
1 pkt kryddig korv (jag hade kabanoss)
6 färska champinjoner
½ purjolök
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
3 dl grädde
1 dl vatten
2 msk creme fraiche
2 msk fond (jag hade brynt lök men funkar lika bra med kalv/vilt etc)
3 msk färska örtkryddor
(1,5 msk timjan och 1,5 msk rosmarin)
½-1 tsk salt
peppar

Skär ner köttet i små tärningar, korven i slantar, champinjonerna i kvartar och grovhacka purjo och vitlök.
Fräs champinjoner, purjo och vitlök i smöret utan att det tar färg. Släng sedan ner kött och korv och låt det fräsa samman en stund. Häll över grädde, vatten, creme fraiche och fond. Smaka av med salt, peppar och örtkryddor.

Servera till nykokt pasta och kanske ett glas rött... (som ju kan förgylla vilken måltid som helst... nästan iaf).

Kommentarer

Populära inlägg