Glad midsommar med currysill och skagenröra!

Glad midsommar alla! Idag är det uppehåll än så länge. Att det är mulet gör inte så mycket när man har trevligt sällskap och god mat. Huvudsaken regnet inte öser ner så vi kan vara ute och fira och leka.

Min pappa som i unga dagar varit totalt handikappat i köket överraskar mer och mer för varje år som går. Numera är han familjens sillexpert och kommer med nya goda varianter varje jul. Norpade favoriten currysill eftersom jag tycker det passar lika bra på midsommarbordet.

Min finaste A med familj kommer och vi bestämde oss att skippa grillning och köra traditionsenlig mat som sig bör på midsommar. Köttbullarna trillade jag häromdagen, prinskorven inhandlad, A gör västerbottenpaj och en god smögencheesecake. Sillen står i kylen lixom skagenröran... nubben är kyld, jordgubbarna inhandlade och färskpotatisen skrubbad. Nämen jag tror det här blir en riktigt bra midsommar!

Pappas currysill
2 burkar matjessill
2,5 dl creme fraiche
2 dl majonnäs
3-4 msk curry
½-1 äpple
½ purjolök
peppar

ev. lite finhackad gräslök

Låt matjessillen rinna av i durkslag. Blanda creme fraichen med majonnäs och curry, smaka av med peppar. Kärna ur och finhacka äpplet. Skölj och finhacka purjon. Blanda ner alltsammans i curryröran och pynta ev med lite finhackad gräslök. Låt stå och dra minst ett par timmar, gärna över natten.

Skagenröra á la Hassel
1 kg räkor med skal (och någon som skalar dem)
2 dl creme fraiche
1,5 dl majonnäs
3 msk finhackad röd lök
½-1 tsk citronpeppar
½ dl finhackad färsk dill

Skala räkorna (eller skaffa nån som gör det - jag lejde M). Blanda alltsammans och låt stå minst någon timme att dra innan servering. Muuuums! Jättegott till västerbottenpaj!

Tips: Ett gott sätt att variera röran på är att tillsätta 2 msk chilisås, 1 krm sambal oelek och 1-2 msk konjak eller en orökig whisky.

Kommentarer

Populära inlägg