BBQ med klanen Hassel!

Imorron är det samling av hela klanen Hassel hos oss... svåger och svägerska med fyra små, vi och våra två små samt farmor och farfar... 6 vuxna och 6 barn - herregud så många vi är! Hoppas på sol och fint väder så de små kan busa ute på studsmatta och i hemmagjord vattenrutschkana (vattenslang + rutschkana).

Det blir grillning the easy way. Kyckling, chorizo, majs, zucchini, sparris, paprika och lök - latar mig och gör en färdig klyftpotatis och serverar två goda såser och en härlig sallad därtill. Köpte färdig bearnaisesås som "pimpats" (ja, det är ett favorituttryck) och gjorde en egen sås oxå. Till efterrätt har mina prinsar beställt Rabarber & jordgubbspaj med vaniljsås.

Såserna fixade jag ikväll så de får "gona" till sig i kylen. Återkommer med recept på god sallad och bilder imorron. Ha en underbar helg alla!

Pimpad BBQ bearnaise
1 stor burk färdig Bearnaisesås (Lohmanders)
2-3 msk BBQ sås med hickorysmak
2-3 msk chilisås av ketchuptyp
1-2 tsk sambal oelek
1-2 pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk torkad dragon

Jag använde den mindre mängden av samtliga för jag ville behålla bea-smaken i bakgrunden. Tar man för mycket av "pimpningen" är det lätt att grunden försvinner... Hursomhelst mycket gott - jag är annars ingen fan av bearnaiesås...

Grön vitlökssås
1 purjolök
1 msk smör
0,5 grädde eller mjölk (såpass du kan mixa purjon)
2 dl creme fraiche
2 dl grekisk yogurt
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk salt
peppar

Skölj och hacka purjon. Fräs den mjuk i smöret utan att den tar färg. Häll över grädden och låt koka en liten stund. Häll över i mixer och mixa till en slät massa. Blanda i creme fraiche och yogurt, smaka av med salt, peppar och vitlök. Låt stå kallt ett par timmar innan servering så smakerna hinner mogna.

Kommentarer

Populära inlägg