Trerätters med goda vänner!

Ikväll kommer goda vänner på middag. Sånadär härliga människor som man kan skratta och ha rolig med varsomhelst och närsomhelst... spelar ingen roll att man inte träffats på länge. I vanliga fall brukar vi umgås sommartid och då i båten, men ibland händer det vintertid oxå! Var längesen jag lagade trerätters så jag har funderat lite fram och tillbaka. Vet iofs att det är inte maten det sitter i, men jag uppskattar ju själv god mat (och det kan även innebära korv och makaroner).

Till förrätt fick jag tag i rökta räkor. Tänkte först göra nån slags kavring-pepparrotsost-historia, men kom fram till att med en tung varmrätt så blir det nog bäst med en liten fräschare start. Har inte proportionerna ännu så jag skriver bara ner de tänka ingredienserna och ber att få återkomma med recept.

Rökta räkor, skalade och uppträdda på spett
Honungsmelon
Sockerärtor
Röd lök
Körsbärstomater
Ruccola

Tänkte göra en sallad på grönsakerna och lägga i martiniglas, ett spett rökta räkor över. Funderar om det skulle passa med en sweetchilicréme eller om jag ska använda pepparrotsost till?

Till varmrätt blir det en rosastekt oxfilé med trattkantarellrisoni och rödvinssås med rostad vitlök. Lite kokt broccoli och om jag kommer ihåg det (har en förmåga att glömma) västerbottenflarn.

Desserten får bli en fräsch avslutning - Blodapelsinsoppa med kardemummacréme och pecancrunch.

Blodapelsinsoppa, 4-6 pers
ca 1 liter färskpressad blodapelsin
1,5 msk maizena (utrört i lite kall juice lr vatten)
0,5-1 dl strösocker
0,5 dl vit rom

5-6 filéade blodapelsiner

Rör ut maizenan i den kalla juicen. Koka upp under omrörning så soppan tjocknar, tillsätt socker efter smak. Låt soppan svalna och smaka sedan av med rom. Rör ner de filéade blodapelsinerna. Ställ kallt.

Kardemummacréme
1,5 dl vispgrädde
100 g philadelphiaost
0,5 dl florsocker
0,5-1 tsk hel kardemumma som mortlas

Vispa grädden löst, tillsätt ost, socker och kardemumma och vispa tills den blir fast. Ställ kallt.

Pecancrunch/flarn
100 g smör
1 dl farinsocker
1 dl vispgrädde
50 g hackade pecannötter

Koka allt i ca 10 min. Häll upp på bakplåtspapper och grädda 10 min i 175 gradig ugn. Bryt i bitar eller grovkrossa.

Lägg upp soppan i kylda djuptallrikar eller skålar. Gör vackra ägg av kardemummacrémen ovanpå och lägg ett pecanflarn eller strössla crunch över.

Kommentarer

Populära inlägg