Mumsiga chokladmuffins med kardemummafrosting

Gustaf väckte mig imorse, viskandes i mörkret frågade han; "Mamma... kan vi baka chokladmuffins idag?" Inte kan man väl tacka nej till ett sånt erbjudande? Är så glad att båda mina prinsar är intresserade och tycker det är roligt att vara med och hjälpa till i köket. Jag hoppas intresset håller i sig. Duktiga är dom iallafall!

I vanlig ordning har jag ett favoritrecept som jag varierar beroende på vad som finns hemma etc. Ursprungsreceptet har jag hittat på Kungsörnens Vetemjöl Special-påse. Otroligt lättbakade, bara att röra ihop, inget vispande... sånt gillar jag!

Mumsiga chokladmuffins
24 st mellanstora muffins eller 48 mini

4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 dl kakao
2 dl strösocker

2 ägg
4 dl filmjölk
1 dl flytande margarin

100 g mörk choklad, finhackad

Blanda de torra ingredienserna för sig och de blöta för sig. Hit kan du förbereda om du vill bjuda på nybakat... Rör ihop alltsammans och blanda ner chokladhacket. Fyll muffinsformar till tre fjärdedelar. Muffinsarna blir finast om du ställer ut pappersformar i muffinsbleck, då flyter dom inte ut.
Grädda i 200 gradig ugn ca 10-12 minuter. Känn med provsticka om du är osäker. Låt muffinsen svalna. Goda som dom är - eller så gör man cupcakes av dem.

Eftersom jag hade lite kardemummacréme kvar sen gårdagens dessert fick den pryda muffinsarna. Kardemumma och choklad funkar finfint ihop!

Lycka till med baket!


Kommentarer

  1. Ser jättemaskigt ut! Kul att du börjat blogga. Hälsningar från ett snöigt Gbg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg