Supergod parmesanlax

Detta är en återkommande favorit. Minns inte vart jag hittade receptet först, men för nån sommar sedan satt jag och bläddrade i Nils-Emils kokbok hemma hos grannen - och DÄR hittade jag originalreceptet. Hursomhelst är den extremt lättlagad, extremt lättäten och extremt god... inte konstigt det är en favorit!
Passar mkt bra att laga när man är till fjälls, i sommarstuga etc iom den inte kräver någon särskild kryddning.

Parmesanlax 6 pers
800 g skinn och benfri laxfilé i bitar alt. portionsbitar 1 st per person
400 g hackad spenat, fryst går bra
200 g parmesanost
6 dl grädde

Fördela spenathacket i en ugnsfast form. Jag brukar ta hälften fryst hackad och hälften färsk spenat. Salta och peppra ordentligt över spenaten. Lägg på laxfilébitarna och salta och peppra lite till. Grovriv parmesanosten över alltsammans, häll över grädden (brukar ta hälften visp och hälften matlagnings). Grädda i 200 gradig ugn 15-20 minuter.

Servera med pasta eller pressad potatis, smörsvängda sockerärtor eller broccoli. Ett glas svalt vitt passar fint till. Smaklig spis!

PS! Funkar även med västerbottenost, men själv föredrar jag parmesan... DS!

Kommentarer

Populära inlägg