Drunken Bananas

Tänk - jag som varit allergisk mot bananer i nästan hela mitt vuxna liv kan numera äta dem, såväl "råa" som tillagade. Tillagade har iofs alltid funkat, är nog därför jag är en sån' fan av denna dessert. Misstänker att min graviditet har påverkat allergin, för jag kan även käka nötter numera - som jag heller inte kunnat tidigare. Bra där!

Denna dessert passar utmärkt när det finns brunprickiga bananer i fruktskålen. Annars funkar det ju att göra mjölkchokladbananer eller bananmuffins av dem oxå... återkommer med ett supergott bananmuffinrecept lite senare. (Läs: en annan dag!)

Drunken bananas
1 mogen banan per person
Brun farin
Vaniljsocker
Kanel
Mörk rom
Smör (inte margarin)

Skala och klyfta bananerna på längden. Lägg med snittytan uppåt i en ugnsfast form. Strö över ett tjockt lager brun farin, ska täcka bananerna. Pudra över någon tesked vanljsocker och pudra över lite, lite kanel. Hyvla sedan smör (kallt smör från kylskåpet hyvlas med osthyvel) över bananerna. Avsluta med att skvätta över ORDENTLIGT med den mörka romen. In i 200 gradig ugn och baka ca 10-15 minuter. Bananerna ska vara genomstekta och det blir som en härlig kolaliknande sås av sockret, smöret, kryddorna och spriten.

För variation; Uteslut kanelen och byt rom mot konjak istället, supergott ELLER uteslut kanel, riv över lite apelsinskal och använd ljus rom. Helt underbart gott.

Servera med mjukrörd vaniljglass.
Mums, mums, muuuuums!

Kommentarer

Populära inlägg