Rutiga semlor

Ibland har jag en ängels tålamod när jag pysslar i köket... alla som nån gång provat gjuta chokladpraliner med allt vad det innebär vet precis vad jag menar. Men ibland... ibland blir tom en jäsdeg för mycket. Måste faktiskt beundra mig själv för att jag lyckas variera mitt favvorecept på Amerikanska muffins i det oändliga, använda det till vad jag är sugen på, skafferiet bjuder på, tillfället etc. Nu har jag mixtrat om det så det smakar semlor - utan allt bök med jäsning. Älsklingsprinsarna och jag har precis en långpanna ovan nämnda i ugnen. Gjorde dem ifjol oxå och vill minnas att det blev betyg AAAAA (självklart mäter jag i A - A som Anna).

Annas rutiga semlor
4 dl Vetemjöl special
4 tsk Bakpulver
0,5 tsk Salt
2 dl Strösocker
1 dl Marsánpulver
1-1½ tsk Kardemummakärnor

1 dl Flytande smör eller margarin
2 st Ägg
3-4 dl Filmjölk (eller blandat mjölk, vaniljyogurt vad som finns i kylen typ)

Fyllning
150 g Mandelmassa
½-1 dl Vatten
3 msk finhackad Sötmandel
Några droppar bittermandelessens

Stöt kardemummakärnorna grovt i mortel. Blanda alla torra ingredienser för sig, alla blöta för sig. Riv mandelmassan grovt, blanda med finhackad mandel, bittermandelessens och vatten till en smidig konsistens som går att spritsa. Fyll över i en engångsspritspåse.

Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten med de blöta. Bred ut på bakplåtspapper i en liten långpanna. Klipp ca 1 cm bred öppning på spritspåsen med mandelfyllningen. Kör ner den i smeten så den tar mot botten och spritsa sedan runt, runt i ett tjusigt krusidullmönster.

Stoppa in i 175-200 gradig ugn och grädda ca 25 minuter. Kolla med provsticka (där det inte är mandelsmet) att kakan är klar. Låt svalna, blir allra bäst om den får vila till nästa dag innan du skär upp den. Då sätter sig kakan, blir lättare att skära i snygga bitar och smakerna framträder mer.

Servera de rutiga semlorna pudrade med florsocker och en härlig klick vispgrädde!
Mums!

PS! Återkommer med tjusigare bilder när min kaka vilat lite... just nu står den på kylning... DS!

Kommentarer

  1. Men Anna, från blogg får du gå vidare till egen kokbok :) Me Like !!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg