Espressotryffel med konjak

Älskar att hitta på nya godisrecept... eller ja, jag följer ju sällan recept, men hittar gärna inspiration från tidningar eller nätet. Eftersom Hasselnöttryfflarna med madeira var vita utanpå och bruna inuti tänkte jag tvärtom den här gången... fyllningen är baserad på en vit tryffel med lite glykos så dom blir sådär härligt krämiga. Till doppningen använde jag Marabou Mörk som jag tycker smakar lagom mycket. Var försiktig med att använda alltför mörk choklad när du gör hemgjort godis, kakaosmaken tar lätt överhanden... Choklad med 70% kakaohalt eller högre gör sig (enligt min personliga åsikt) bäst på egen hand (eller tillsammans med en Single Malt).

Espressotryffel med konjak 24 st
300 g vit choklad
1 dl vispgrädde
2 tsk espressopulver
1 msk glykos
3 msk konjak

Finhacka chokladen. Koka upp grädden. Häll den heta grädden över chokladen och låt stå en stund för värmefördelning, rör sedan om och tillsätt espressopulver, glykos och konjak. Blanda ordentligt och låt sedan tryffel stå svalt. Rulla kulor och ställ dem svalt. Låt dem gärna stå och torka till en dag eller två innan du doppar dem i mörk choklad.

Du behöver 400 g mörk choklad till doppningen, det blir ca 200 g kvar men det kan du använda till att göra mörk chokladtryffel av en annan dag!


Kommentarer

Populära inlägg