Citronfudge

Ja, jag vet... blir du less så är mitt bästa tips: Läs en annan blogg! Själv tycker jag att jag är fiffigheten själv när jag hittat ett basrecept som går att variera i det oändliga. Jag är sällan den som uppfinner hjulet sas, men förfinar och utvecklar det gärna vidare, DET är jag bra på! Som vanligt "grundreceptet" för fudge men med en frisk smak av citron. Brukar oftast göra den till påsk med tanke på både smak och färg, men tänkte att det kunde smaka gott med något fräscht efter julbordet i kontrast till alla maffiga godisar med kola och choklad...

Citronfudge
120 g marshmallows
1 dl vispgrädde
1 msk citronsaft
2 dl strösocker
50 g smör

Rivet skal av 1 citron.

100 g vit choklad, grovt hackad

Lägg alla ingredienserna (utom citronskalet och chokladen) i teflonkastrull och låt smälta samman på svag värme. Sjud sedan på medelhög värme 10-15 minuter tills knäckliknande bubblig smet. Tag av från värmen och rör sedan ner citronskalet och chokladen. Häll upp i avlång bakform klädd med OH-film eller bakplåtspapper. Låt kallna i kylskåp ett par timmar. Skär i bitar och NJUT!

Tips: Strö kokos över OH filmen innan du häller upp fudgen, strö sedan kokos över fudgen innan den stelnar. Du kan även vända runt den i kokos och "trycka" bitarna så det fastnar kokos runt sidorna oxå. Citron och kokos är en superkombo!

Kommentarer

Populära inlägg