Ugnslax med ädelost, sherry och rostade valnötter

Kommer ihåg första gången jag åt ädelostfylld lax med sherrysås... det var gudomligt gott. Vi var med LC på Sandöskolan och hade fått åka brandbil och släckt bränder. Efteråt vankades det middag i restaurangen och en av brandmännen lyckades spilla ner DO:s väska med LC prylar full i vin... *fniss* Vilket minne!

Nåja, laxen har jag både gjort själv många gånger och ätit på andra restauranger. Tycker som vanligt om att förenkla och förbättra. Detta recept blir ju kanske inte som en restauranguppläggning på tallriken, men det smakar underbart gott och är superenkelt att laga. Nötterna har jag lagt till själv för jag tycker det blir ett härligt tuggmotstånd till den annars mjälla laxen - de kan givetvis uteslutas. Hoppas du gillar den!

Ugnslax med ädelost, sherry och rostade valnötter 6 port

6 portionsbitar lax
1 purjolök
Salt + peppar

6 dl grädde
½-1 dl sherry
1 msk maizena redning
1 tsk salt
200 g ädelost t ex Kvibille gräddädel

Skölj och finhacka purolöken och lägg i en ugnsfast form. Lägg på laxen, salta och peppra.
Blanda grädde (jag brukar ta hälften visp och hälften matlagnings), sherry, redning och salt. Häll detta över fisken. Smula sedan över ädelosten. Grädda i 200 gradig ugn ca 15-20 minuter.

Rosta 100 g valnötter i torr stekpanna. Bryt sönder för hand (hackar man blir det mest bara smulor) och servera vid sidan om.

Pressad potatis och en god sallad smakar fint till!
Mums!

Kommentarer

Populära inlägg