Saffransgrottor med apelsin

Hösten är här och jag är sugen på höst-varianter av allt gott man kan göra och laga... Grottorna fick ny tappning med saffran och fyllning av apelsinmarmelad. Det blev verkligen lyckat! Vet ju att saffran och apelsin är en superkombo sedan tidigare, brukar köra det i muffins och tryffel.... nu vet jag att det funkar i kakor oxå. Mums!!

Saffransgrottor 24 st

200 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
1 krm bakpulver
1 kuvert saffran 0,5 g + 1 tsk kokande vatten

2 dl fast apelsinmarmelad

Rör smöret poröst med socker och strösocker. Lös saffranet i hett vatten och blanda ner. Blanda ner mjöl och bakpulver och rör till en smidig deg. Rulla till kulor ca 2,5-3 cm i diameter. Lägg kulorna i småbrödsformar (jag använde minimuffinsformar). Tryck en fördjupning med mjölat finger.
Fyll fördjupningen med ca 1 tsk marmelad. Gräddas i 175 gradig ugn ca 12-15 minuter.
Låt kakorna svalna och njut sedan till ett gott te, rekommenderar Brunkullans röda - mitt favoritte all-time-high!

(Kuriosa: Jag sommarjobbade på Restaurang Brunkullan 1992 och blandade själv detta te, men på den tiden fanns bara den svarta varianten... hursomhelst älskar jag fortfarande både doft och smak!)

Kommentarer

Populära inlägg