Blond Ryttarkaka

Hade mina funderingar på denna variant redan när jag gjorde den lättbakade bärkakan och eftersom den var så lättbakad så justerade jag bara receptet lite innan jag slog till... Var sugen att baka den traditionella Ryttarkakan dvs en choklad-kladdkakebotten med kokostosca/kola ovanpå. Den här blev oxå god, men originalet är nog ändå favoriten eftersom jag GILLAR chokad...

Blond Ryttarkaka 1 liten långpanna
200 g smör 
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
3 ägg
5 dl vetemjöl

Smält smöret. Blanda ner resten av ingredienserna och häll upp i bakplåtpappersklädd liten långpanna. Grädda ca 25 minuer i 200 gradig ugn. Gör under tiden kokosglasyren.

75 g smör
1,5 dl vispgrädde
2 dl strösocker
1 dl sirap
½ tsk salt
200 g riven kokos

Koka ihop glasyren ca 10 minuter under omrörning. Tag ut kakan, häll över glasyren, stoppa in i ugnen och grädda ca 10 minuter till. Tag ut kakan och låt den svalna ordentligt (gärna över natten) innan du skär den i bitar.

Sååååå god!

Kommentarer

Populära inlägg