Halstrade pilgrimsmusslor med blomkålscréme och baconströssel

Har käkat pilgrimsmusslor på restaurang några gånger och vi kan väl konstatera att alla vet inte hur pilgrimsmusslor ska stekas... de flesta har varit rätt övergjorda och haft en gummiliknande konsistens. Utan att skryta var de jag lagade själv de godaste jag ätit hittills! Gäller bara att ha rätt "timing" med tillbehören bara - dvs gör musslorna sist av allt! Det här räckte till mig, M och prinsarna (som dock bara provsmakade musslorna och mest mumsade blomkålscreme och bacon...).

Blomkålscréme
1 medelstort blomkålshuvud
2 dl creme fraiche
Salt & peppar

1 pkt bacon

1 knippe grön sparris

5-6 pilgrimsmusslor per person

Ansa och dela blomkålshuvudet i små buketter. Koka i lättsaltat vatten ca 15 minuter. Häll av kokvattnet och mixa blomkålen med creme fraichen. Smaka av med salt och peppar. Baconet knapersteks och klipp i små bitar. Sjud sparrisen ca 2 minuter i lättsaltat vatten.

Låt musslorna tina om du använder frysta. Torka av dem på hushållspapper, salta och peppra. Stek (jag stekte i baconfettet) snabbt 1-1,5 minut per sida i medelhet stekpanna. Servera genast!

Vi drack en Penfolds Koonunga Hill Chardonnay till.
Mumma!!

Receptet jag hittade innehöll en vitvinssmörsås, men allvarligt talat smakade den jätteäckligt så den är det ingen mening jag lägger ut recept på. Vill du ha en fin smakbrytning kan jag hellre rekommendera lite Crema di Balsamico till, fast sås är faktiskt inte nödvändigt...

Kommentarer

Populära inlägg