Saffranspannkaka á la Hassel

Den gotländska nationalrätten, eller, ja, landskapsrätten är väl närmare sanningen. Jag gjorde den här första gången när jag flyttat hemifrån. Som liten lusläste jag mormors och mammas kokböcker och detta var ett av recepten som etsade sig fast i mitt minne. Hemma brukade vi äta risgrynspudding med saftsås och det var oxå en favorit. Denna är väl en något förfinad variant, om än inte den "äkta" gotländska saffranspannkakan... Som vanligt gör jag det på mitt eget lilla vis. (Jag äter gärna en god soppa före pannkaka - som i min värld är mer efterrätt än mat, men maken och barnen är dock inte av samma åsikt.)

Saffranspannkaka 4-6 port
1½ färdig tub risgrynsgröt 
3 ägg
2 msk vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 kuvert saffran
(finhackad mandel - kan uteslutas)

Blanda samman alla ingredienser. Låt stå några minuter så att saffranet löser upp sig och ger färg åt pannkakssmeten. Rör om ordentligt och häll upp i smord form. Grädda i 200 gradig ugn ca 20 minuter. Pannkakan ska ha stannat och ytan ska precis börja bli gyllene. Låt svalna något innan servering.
Servera med nykokt sylt och en klick vispgrädde. Muuuums!

Kommentarer

Populära inlägg