Citronmousse med apelsinkaramelliserade nektariner och kanderade hasselnötter

Phuiii... det blev en lååååång rubrik. Den här efterrätten bara hände typ... hade kanderade nötter kvar i kylen sen tidigt i vårvintras när jag hade en "kanderade-nötter-nyck" och åt det lite nu och då. Kan rekommendera att ha det på lut i kylen (nötter håller bäst svalt iom så hög fetthalt) då det smakar fantastiskt till en enkel vaniljglass... lägg sedan till lite bananer och kolasås och du har njutning på hög nivå... eller lite romgrädde och chokladkaka... ja, nötter kan förgylla det mesta faktiskt!

Citronmoussen hittade jag i senaste Lantliv, men jag var såklart tvungen att fiffa till den lite. Jag har riktigt svårt att följa recept rakt av, tänker alltid att jag kan göra det liiiiite bättre själv. Kan själv typ. Nektarinerna är supergoda som en egen dessert, så det blev nästan lite overkill. Nästa gång jag gör citronmoussen serverar jag nog färska jordgubbar eller hallon till. Faktiskt... och nästa gång jag gör nektarinerna serverar jag nog bara vaniljglass eller grädde till. Fast då får nog nektarinerna en liten splash av mörk rom eller cointreau oxå. Mumma!

Citronmousse 8 port 
2 citroner, rivet skal och saft av
2 dl vatten
1,5 dl strösocker
5 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl turkisk yogurt

Blötlägg gelatinbladen. Koka upp citronskal, saft, vatten och socker tills sockret löst sig. Rör ner gelatinbladen och låt blandningen svalna. Vispa grädden. Börja med att blanda lite i taget av citron/gelatinlösningen med den turkiska yogurten. Vispa om ordentligt så det blandas. Rör sist ner den vispade grädden. Tillsätt ev någon droppe gul karamellfärg om du vill ha moussen lite gulare. Häll upp i glas eller koppar och ställ kallt att stelna några timmar.

Apelsinkaramelliserade nektariner
2-3 msk smör
0,5 dl strösocker
rivet skal och saft av 1 apelsin
6-8 urkärnade nektariner i klyftor

Smält smör och socker i stekpannan, rör ner apelsinskal och saft. Det ska bubbla ordentligt i pannan. Lägg ner nektarinklyftorna och låt det fräsa en liten stund medan du rör runt. (Här tillsätter du rom, cointreau, konjak eller nåt annat gott om du ska servera dem som egen dessert.) Låt svalna lite, de smakar bäst ljumna.

Kommentarer

Populära inlägg