Hipp hipp hurra - tårta!

Tänk för att idag fyller jag år! Minns som liten hur min morbror brukade reta mig och säga att 3:e maj inte fanns i almanackan - den hade dom hoppat över. Jag kokade av frustration och han tokskrattade varje gång. Men vet du vad morbror Bosse? Det blev den 3:e maj i år oxå...

Jag har haft en jättefin dag med många gratulationer från vänner och arbetskamrater. Bäst var nog skönsången från pojkarna imorse.

Har gjort tårta att bjuda på till min fina familj och släkt som kommer och firar ikväll. Jag köpte färdiga tårtbottnar - tog lite genvägar - men jag tror det blir bra. Fyllningen består av en skogsbärsmousse och tårtorna är täckta av en vit chokladcreme och mörka chokladflak. Snygga blev dom iaf om jag får säga det själv. :-)

Födelsedagstårta á la Hassel 10-12 bitar

1½ pkt färdiga chokladtårtbottnar (4 st)


Skogsbärsmousse
1 pkt Ekströms jordgubbsmousse
100 g jordgubbar
100 g hallon
100 g blåbär
2 gelatinblad

Vit chokladcréme
200 g vit choklad
2,5 dl vispgrädde
100 g philadelphiaost
1 msk madeira eller sherry

ev. 100 g mörk choklad
+ OH film till chokladplattorna
Färska bär


Blötlägg gelatinbladen, mixa jordgubbar, hallon och blåbär (jag använde frysta), värm bärmixen och smält ner gelatinbladen däri och låt svalna. Gör i ordning jordgubbsmoussen enligt anvisningen på förpackningen. Rör sedan ner bär/gelatinblandningen och vispa ordentligt så allt blandas. Fyll bottnarna (4 bottnar, 3 lager mousse). Gör sedan chokladcrémen.

Smält den vita chokladen i micro - ta det varligt bara - den bränns lätt. Vit choklad har en smältpunkt på 35 grader om jag minns rätt. Värm i omgångar och rör om, är det hela bitar kvar smälter dom på en liten stund utan att du behöver värma mer. Vispa grädden. Vispa ner philadelphiaosten. Vispa ner den smälta chokladen och till sist madeiran eller sherryn.

Klä in tårtan i chokladcréme. Pynta med ev. chokladplattor efter sidorna och färska bär på toppen.
Och nu har jag provsmakat den - JÄTTEGOD! 

Chokladplattor
Smält chokladen och bred ut ett tunt lager på OH film, ställ att stelna. Bryt i bitar som passar efter tårtans kanter och fäst i chokladcrémen.

Kommentarer

Populära inlägg