Parmesantartelett med creme fraiche, rom och röd lök

En återkommande favorit som jag ofta gör antingen som förrätt i portionsformar, tilltugg - i miniatyr, eller som en stor paj som del av buffé. Enligt originalreceptet ska det vara "riktig pajdeg" men jag är lat och tycker det blir minst lika gott med smördeg, för att inte tala om hur mycket fortare det går. Det ska även vara hackad ruccola i fyllningen, men pga sällskapet på nyårsafton (då jag fixat förrätten) fick det gröna utgå... min käre bonusfars inställning till allehanda grönsaker är nämligen att: "Man ska inte ta mat från djuren" Fniss!

Parmesantartelett med creme fraiche, rom och röd lök 8-12 port
1 kyld rulle smördeg
200 g grovriven parmesan
2 ägg
3 dl grädde
1 tsk salt
½ påse ruccola, grovhackad
peppar

Använd gärna ett muffinsbleck att grädda dem i om du ska göra portionsformar, tag då ut rundlar ur smördegen (du kan behöva lappa sista bitarna) och klä varje fördjupning med deg, alt. klär du en pajform med degen. Fördela parmesan och grovhackad ruccola i smördegen. Vispa ihop grädden med ägg, salt och peppar och häll detta över parmesan/ruccolablandningen. Grädda i 200 gradig ugn ca 30 min för en stor paj och ca 12-15 minuter för små portionspajer. Går att förbereda och bara ljumma på inför servering.

Serveras ljumma med en generös klick creme fraiche, stenbitsrom och röd lök... lite ruccola på toppen passar fint. Rekommenderar ett torrt och välkylt gott bubbel till detta! Såååå gott!

Creme fraiche
Röd stenbitsrom (eller löjrom om man vill lyxa till det)
Finhackad röd lök
Ruccola

Kommentarer

Populära inlägg