Ljuvlig whiskytryffel

Jag som inte drack whisky tidigare... eller kaffe heller för den delen - men blev gärna bjuden på en Irish Coffee, så jag var väl inte helt hopplöst fall. Nu dricker jag dem hellre var och en för sig än tillsammans, även om jag fortfarande gillar irländskt kaffe. Min första whiskyfavorit var faktiskt Islay, Laphroaig hör och häpna, men efter en resa till Skottland och Edinburgh i höstas fick jag en ny favorit i en Highland istället... se bilden. Dessa underbara små tryfflar passar utmärkt till denna ädla dryck.

Ljuvlig whiskytryffel ca 30 bitar
300 g mörk choklad (ej Blockchoklad)
1 dl grädde
1 msk glykos
30 g smör
3 msk whisky (ej rökig)

Hacka chokladen fint. Koka upp grädde och glykos och häll det över chokladhacket. Låt stå en stund för värmefördelning och rör sedan om till homogen massa. Tillsätt smöret och rör tills det smält samman med gräddchokladen, tillsätt sedan whiskeyn. Häll upp i avlång bakform klädd med OH (Over Head) film. Låt stelna. Skär i rutor och om det behövs pudrar du dem och vänder runt i kakao.

Njutes med fördel rumstempererade till en god kopp kaffe och/eller whisky... MUMS!

Kommentarer

Populära inlägg