Klappgröt med hallon

Minns med glädje de gånger mamma gjorde klappgröt när jag var liten. Förundrades hur den lyckades flyta ovanpå mjölken och hur den blev till en frasig fromage när den stod i kylskåpet över natten. Nu har mamma bjudit prinsarna på klappgröt när hon hämtat dem från dagis och det behöver knappast sägas att det är nya favoriten! De frågade i kör om jag inte kunde göra klappgröt idag - sista dan' på jullovet... och det säger man knappast nej till efter att blivit överöst av pussar och käreksförklaringar. Tvillingar=dubbelt av allt... i det här fallet kärlek, och det är helt underbart!

Nåja, tillbaka till klappgröten. För att få den lite fräschare och nyttigare använde jag frysta hallon istället för sylt. Den var nog den godaste klappgröt jag ätit (sorry mamma, din är oxå jättegod, men för att trösta dig tyckte pojkarna att din var godare!)!

OBS! Du bör ha en hushållsassistent som kan vispa... eller väldigt stara armmuskler som är uthålliga... ;)

Klappgröt med hallon 6-8 port
5 dl vatten
4 dl frysta hallon
1 msk vaniljsocker
0,5-1 dl strösocker
1 dl mannagryn
1 tsk citronsaft
1 dl koncentrerad hallonsaft

Koka upp vattnet med hallon, vaniljsocker och sockret, börja med den mindre mängden och smaka dig fram! Vispa ner mannagrynen och låt gröten sjuda på mellanhög värme under omrörning ca 5 min. Häll upp gröten i hushållsassistenten, tillsätt citronsaft och hallonsaft och vispa på högst hastighet 15-20 minuter tills gröten kallnat, är ljus och fluffig och likar en seg marängsmet i konsistensen. God att äta direkt, men själv fördra jag att den får stå kallt en stund och bli lite frasig i konsistensen.

Servera med iskall gräddmjölk och lite mer hallon. Såååå gott!

Kommentarer

  1. Tur du har! Jag gillar klappgröt, men inte mina barn alls. :( Ska kanske testa ditt recept o se om det går bättre hem. Blir alltid nån konstig bismak när jag gör det...

    SvaraRadera
  2. Nu har jag plöjt genom alla dina recept i hela bloggen och det ser härligt ut!
    Jag kommer verkligen att börja följa din blogg from nu.
    Många härliga recept ska min familj få smaka på tack vare dig.
    Hälningar från Maggan.

    SvaraRadera
  3. Roligt att höra Maggan! Välkommen hit och hoppas du ska bli nöjd med kommande recept oxå! :)

    SvaraRadera
  4. Linda, hoppas det funkar för dig och barnen!! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg