Vit chokladtryffel med kanderade pecannötter och bourbonwhiskey

Dom här små godbitarna har jag hittat på alldeles själv... tydligen, för jag hittade mitt eget recept såhär några år senare och undrar varför jag inte gjort dem oftare? Blir nog en kalasbra fyllning att gjuta in i mörka pralinskal. Här doppade jag dem i smält choklad bara... inte snyggt, men gott...

Börja med att kandera pecannötterna. Smält 1,5 dl strösocker i en stekpanna, passa så det inte bränns. När sockret precis smält tillsätter du 1 krm bikarbonat (så blir kanderingen inte en fara för tandsa-bissingarna) och rör runt kvickt som attan. Blanda ner nötterna och häll sedan upp på smörpapper att stelna.

Tryffeln
200 g vit choklad
3/4 dl vispgrädde
5-6 droppar smörkolaessens (t ex Panduro eller Eter & Essencefabriken)
2 msk bourbonwhiskey
1 dl grovhackade kanderade pekannötter

Grovhacka den vita chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden och slå över chokladen, låt stå någon minut och rör sedan runt till en homogen massa. Tillsätt smörkolaessensen, whiskey och pekannötter. Ställ kallt att stelna. Tag sedan fram och rulla små runda tryffelkulor ca 1,5 cm i diameter. Låt svalna igen. Smält mörk choklad och doppa tryffelkulorna däri. Mums!


Kommentarer

Populära inlägg