Godis, godis, godis...

Redan som liten var jag galen i godis... min största önskan när jag var 7 år var att få en alldeles EGEN chokladask på min födelsedag. Storasyster fixade biffen och lyckan var fullständig. Varför ville jag ha en egen? Jo, för då kunde jag bita bort bottnarna, pilla ur innehållet med min lilla tunga och sen kasta skalet - som jag vid den tidpunkten tyckte var mest onödigt... Tänka sig att jag nästan 30 år senare gjuter mina egna chokladpraliner av högsta kvalitet? Wow...

Får se om jag orkar göra några praliner innan jul eller om det får vänta till sedan. Har ju gjort en hel del godis ändå... som t ex Fudge. Har ett superbra grundrecept jag utgår ifrån, och sedan varierar jag smaken och vad jag ev. kastar i efter dagsformen. Senast gjorde jag en julinspirerad fudge, receptet hittar du här;

Marshmallowfudge
100 g marshmallows (vanilj)
1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
50 g smör

Låt alltsammans smälta på svag värme. När alla marshmallows smält så får smeten sjuda på svag värme ca 10 minuter, det ska likna knäck-smet utan att bli mörk och brännas. Hacka 200 g vit choklad grovt. Dra kastrullen från värmen och vänta några minuter innan du rör ner chokladhacket. Smeten blir ljus och tjock. Rör gärna lite extra så blir fudgen härligt seg. Detta är grundreceptet.

Smaksättningen denna gång bestod av;
0,5 dl lingon som fått rinna av ordentligt på hushållspapper
2 tsk rivet apelsinskal
3 grovt krossade digestivekex

Häll upp smeten i avlång bakform klädd med OH-film. Låt stelna. Skär i bitar och njut. Den är ganska söt, men de syrliga lingonen och de neutrala kexen bryter av fint.

Kommentarer

Populära inlägg