Feber och Polkagrisbrownie

Jaha, sitter man inne i snöoväder med febriga prinsar. Tur man kan baka... roligt för både stor och liten och resultatet går att äta upp! Underbart!

I vanlig ordning har jag ett lättbakat favvorecept som jag varierar i oändlighet beroende på humör och årstid.
Idag blev det lite pepparmintolja och krossade polkagrisar som fick agera smaksättning. Ibland stoppar jag ner lite rostade nötter, torkad frukt etc och ibland använder jag brownien som tårtbotten med en len moussefyllning ovanpå. Mäktigt - men ack så gott. Du kan utan problem dubbla receptet. Jag brukar alltid göra dubbel sats när jag ändå är i farten. En nybakad kaka och en i reserv i frysen. Alt gör jag dubbel sats och gräddar i en liten långpanna för att skära i rutor. 

Lättbakad Polkabrownie
1 rund springform

100 g Mörk choklad
100 g Smör
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
8-10 droppar pepparmintolja
ca 20 krossade polkagrisar

Bryt chokladen i bitar eller hacka grovt. Lägg i teflonkastrull tillsammans med smöret och låt det smälta ner på svag värme. Blanda under tiden de torra ingredienserna. Kläm fast bakplåtspapper i springform och pensla botten och kanter med lite smör eller margarin. Du behöver inte bröa formen. Häll det smälta chokladsmöret över de torra ingredienserna och blanda runt. Knäck ner äggen och rör tills det blir en homogen smet. Smaksätt med 8-10 droppar Pepparmintolja och häll smeten i den smorda formen. Strö över ca 20 krossade polkagrisar. Grädda i 175 gradig ugn ca 10-12 minuter. Kakan ska inte ha stannat helt i mitten. Servera med vispad grädde, gärna smaksatt med krossade polkagrisar - och färska eller frysta bär.

Kommentarer

Populära inlägg