Gooooodis e' gott!

Nu får jag nog ta och lugna mig på godisfronten... har gjort så många sorter att jag snart tappar räkningen!
Hursomhelst har jag gjort sista tre sorterna ikväll med mina älskade prinsar. Gustaf var först ut och gjorde Mjölkchokladfras med torkade jordgubbar, päron och apelsin. Carl har fixat Skum tomtefudge med pärlströssel. Dom är såååå duktiga i köket mina små prinsar! (Tur vi bygger garage till våren så dom kan vara ute med pappa och skruva lite... dom behöver balans!)

Kokade även en smaskig chokladkola som jag strödde flingsalt på. Mumma!

Här kommer lite recept;

Mjölkchokladfras med torkad frukt
200 g Marabou mjölkchoklad
100 g torkade jordgubbar
7-8 torkade päron (ICA:s egna märke)
0,5 dl kokos
2 msk syltade apelsinskal
2-3 dl Rice Krispies

Smält chokladen och hacka/dela den torkade frukten. Blanda alla ingredienser och platta ut på bakplåtspapper. Ställ kallt att stelna.



Skum Tomtefudge
150 g skumtomtar
1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
50 g smör

200 g vit choklad
1 tsk hallon eller jordgubbsessens
Röd karamellfärg

Smält skumtomtarna med grädde, smör och socker på svag värme. Låt sedan massan sjuda i ca 10 minuter. Tag av kastrullen från plattan och rör ner den vita chokladen, smaksättning (t ex saftkoncentrat) och ev karamellfärg. Häll upp i avlång bakform klädd med OH film. Låt stå kallt att stelna, skär sedan i bitar!



Chokladkola med flingsalt
1 dl vispgrädde
2,5 dl ljus sirap
50 g smör
2 dl strösocker
2 msk kakao
2 msk mjöl
1 msk vaniljsocker

0,5 tsk salt
100 g mörk choklad av god kvalitet


Flingsalt

Blanda socker, kakao, mjöl och vaniljsocker i en kastrull. Tillsätt sedan ner grädde, sirap och smör. Låt blandningen sjuda ca 20-25 minuter. Gör kulprov - ska vara som knäck, dvs stelna ganska snabbt på ytan men mjukseg inuti. Tag kastrullen av värmen och tillsätt salt och hackad choklad. Häll upp på bakplåtspapper och strö flingsalt över ytan. Låt stelna och skär sedan i bitar. Gudomligt gott!

Kommentarer

Populära inlägg