Pina Colada pannacotta med banansorbet, ananaskompott och rostad kokos

Pannacotta är en av mina absoluta favoritdesserter, inte bara för att den är så himla lätt att göra och underbart god, utan för att den går att variera i det oändliga - perfekt - då behöver man aldrig bli less på den!

Pina Colada är min favvodrinkar när vi är utomlands... smakar bäst i solnedgång med trevligt sällskap och en orkidé bakom ena örat... men det var ett tag sen sist, så jag använder den som inspiration till dessert istället. Hoppas ni gillar den!

Pinacoladamix hittar du på systembolaget, dom har faktiskt färdiga alkoholfria drinkmixer där! Banansorbeten hittade jag av en händelse på Lidl, funkar faktiskt utan oxå... ananaskompotten och kokosen räcker fint som tillbehör!

Pannacotta 6 pers
3,5 dl vispgrädde
1,5 dl pinacolada mix
2 msk Malibu
½ tsk vaniljpulver
3 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i blöt ca 5 minuter. Låt grädden koka upp tillsammans med vaniljpulvret. Tag platta av värmen och låt gelatinbladen smälta ner i grädden. Tillsätt Malibu och pinacolada mix. Häll upp i vackra koppar eller glas.

Ananaskompott
1 färsk ananas, skalad och rotstocken borttagen
Skal och saft av ½ citron
1,5-2 dl syltsocker

Mixa ananasen och blanda med citronskal, citronsaft och syltsocker, låt koka upp och sjuda i ca 5 min. Låt kompotten svalna.

Rostad kokos
1 dl riven kokos rostas på medelhög värme i teflonpanna - rör hela tiden runt med trägaffel så rostningen blir jämn - obs - det går jättefort!

Kommentarer

Populära inlägg